وبلاگ :
راه فضيلت
يادداشت :
ايمان واقعي
نظرات :
8
خصوصي ،
96
عمومي
نام:
ايميل:
سايت:
مشخصات شما ذخيره شود.
متن پيام :
حداکثر 2000 حرف
كد امنيتي:
اين پيام به صورت
خصوصي
ارسال شود.
+
جواب نوسينده به يك كاربر گرامي
سوال
:من يک سوال از شما داشتم مدتي ميشه که يک مطلبي ذهن منو به خودش مشغول کرده اميدوارم بتونم جوابمو بگيرم.استادم ميگه که سرنوشت ما از قبل تعيين شده و تمام اتفاقاتي که از بدو تولد تا مرگمون قراره اتفاق بيفته يک جا ثبت شده.مثلا اينکه کجا درس ميخونيم کي و چه طوري مي ميريم. اين صحبت ها رو به استناد سخني از امام علي (ع) گفتند. اگه اين طور باشه پس قدرت انتخاب و اختيار ما چي ميشه؟؟ ممنون ميشم اگه پاسخ بديد.
نتيجه تحقيق نويسنده وبلاك راه فضيلت:
قسمت اول پاسخ
كاربر گرامي ممنون از اين كه سوال خود را با وبلاك راه فضيلت در ميان گذاشتيد ..سوال شما مربوط به قضا و قدر مي شود كه مطالبي در مورد سوال شما عرض مي كنم ان شاالله كه مورد تايد امام عصر واقع شود لطفا قبل از مطالعه پاسخ يك صلوات جهت تعجيل در فرج امام زمان عليه السلام بفرستيد
«اللهم صل علي محمد و آل محمد و عجل فرجهم»
واژه "قدر" به معناي حد و اندازه و مقدار شي است. براي واژه "قضا" نيز معاني گوناگوني گفته شده است، كه در اين ميان ميتوان به حكم، قطعيت و فيصله دادن اشاره كرد.
[1]
در اصطلاح قدر و تقدير الهي اين است كه خداوند براي هر پديدهاي اندازه و حدود كمّي و كيفي و زماني و مكاني خاصي قرار داده است كه تحت تأثير علل و عوامل تدريجي، تحقق مييابد و قبل از مرحله نهايي، داراي مراتب تدريجي است و شامل مقدمات بعيد و متوسط و قريب ميشود و با تغيير بعضي از اسباب و شرايط و سقوط آن در يكي از مراحل تغيير مييابد و اين تغيير، تغييري در تقدير بشمار ميرود.
قضاء الهي اينست كه پس از فراهم شدن مقدمات و اسباب و شرايط يك پديده، آن را به مرحله نهايي و حتمي ميرساند. اين مرحله، دفعي و مربوط به فراهم شدن همه اسباب و شرايط و نيز حتمي و نهايي و غير قابل تغيير است. اين دو اصطلاح گاه به صورت مترادف به كار ميرود مثلاٌ صدقه و نيكي به پدر و مادر و صله رحم و دعا از عوامل تغيير قضا معرفي ميگردد.
قضا و قدر علمي و عيني
گاهي تقدير و قضاء الهي، به معناي علم خدا به فراهم شدن مقدمات و اسباب و شرايط پيدايش پديدهها و نيز علم به وقوع حتمي آنها به كار ميرود كه آن را "قضا و قدر علمي" مينامند. و گاهي به معناي انتساب سير تدريجي پديدهها و نيز انتساب تحقق عيني آنها به خداي متعال، استعمال ميشود و "قضا و قدر عيني" نام ميگيرد.
[2]
شبهات
جبرگرايان در هر دو قسم قضا و قدر شبهه وارد كردهاند كه پس از بيان آن به بررسي و پاسخ آنها ميپردازيم