• وبلاگ : راه فضيلت
  • يادداشت : ايمان واقعي
  • نظرات : 8 خصوصي ، 96 عمومي
  • mp3 player شوکر

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
       1   2   3   4   5    >>    >
     
    سلام و ممنون به خاطر نوشته هاي مفيد و سودمند و بدانيم هدف رسالت همه انبياء رساندن انسان به کيفبت و حقيقت ماجرا بوده و با تلاش خستگي ناپذير شيطان اکثريت را در ظاهر و واقعيت ظاهري کلمات نگه داشته است. و عرفان يعني حرکت از ظاهر به باطن . و خواهشمندم انديشه اي کرده و راه کاربردي مفيدي پيدا کنيد.با آرزوي ارتقاء ادراکات بشر و توفقيق براي حضرتعالي
    سلام بسيار جالب و در خور تحسين است موفق باشيد بهرام

    salam.shoma vaghean rohani hastin???

    تنها تو ميداني که اين روزها بر من چه ميگذرد و چگونه روزها وشبها را ميگذرانم در اين تنهائي محض ،


    تابحال احساس تنهائي ميکردم اما حالا تنهائيم رنگ تلخي گرفته ، اين تقديريست که تو برايم رقم زدي و حقيقتا به ان معترض هستم.

    + جواب نويسنده به يك كاربر گرامي 
    قسمت سوم پاسخ:
    [1] . سعيدي مهر، محمد، آموزش كلام اسلامي، قم، موسسه فرهنگي طه، 1377، ج1، ص 399و340.
    [3] . مصباح يزدي، محمد تقي؛ همان، ص 177-176. سعيدي مهر، محمد؛ آموزش كلام اسلامي، مركز جهاني علوم اسلامي، قم، 1377، اول، ج 1، ص 354-355-342 و طباطبايي، محمدحسين؛ نهايه الحكمه، موسسه نشر اسلامي، قم، 1404هـق، ص 305
    [4] . مصباح يزدي، محمدتقي، همان، ص 186-184
    [5] . سعيدي مهر، محمد، همان، ص 343، طباطبايي، محمدحسين، همان، ص 295.

    + جواب نويسنده به يك كاربر گرامي 
    قسمت دوم پاسخ:

    1. خداوند، به همه پديده‌ها، و از جمله افعال انسان، قبل از وقوع آنها آگاه است، و علم الهي، خطا بردار نيست. پس ناچار هم? حوادث بر طبق علم ازلي الهي، واقع خواهد شد و تخلف از آن، ممكن نيست. پس اختيار و انتخابي هم براي انسان در كار نخواهد بود.
    بررسي و پاسخ
    علم الهي به هر حادثه‌اي آن چنان كه واقع مي‌شود تعلّق گرفته است و افعال اختياري انسان هم به "وصف اختياري بودن" (مرتبط با اراده و اختيار وي) براي خداي متعال علوم است پس اگر به وصف جبري بودن (و صرف نظر از اراده و اختيار او) تحقق يابد برخلاف علم الهي، واقع مي‌شود.[3]
    2. خداوند وجود پديده‌ها را از آغاز پيدايش تا دوران شكوفايي و تا پايان عمر تحت تدبير حكيمانه دارد و پيدايش هر چيزي از جمله رفتار انسان‌ها مستند به تقدير و قضاء الهي است، در اين صورت اگر كار انسان، واقعاٌ اختياري و مستند به اراده اوست ديگر نبايد مستند به اراده و قضاء الهي باشد و اگر مستند به قضا و قدر الهي است ديگر نبايد تابع اختيار و انتخاب انسان باشد، پس جبر بر رفتار او حاكم است نه اختيار.
    بررسي و پاسخ
    پاسخ صحيح به اين شبهه متوقف بر فهميدن اين نكته است كه اراده الهي و اراده انسان در عرض هم و مانعه الجمع نيستند بلكه در طول هم مي‌باشند مانند تاثير اراده انسان بر روي كليد در باز كردن قفل در يا قلم در نوشتن. بنابراين تاثير اراده انسان به عنوان آخرين جزء به وجود آمدن فعل منافاتي با استناد وجود همه اجزاء بوجود آورنده فعل از جمله اراده انسان به خداي متعال ندارد و وجود جهان و انسان و همه مراتب وجودي او از جمله افعالش تحت قدرت خداوند بوده و همواره به آنها وجود مي‌بخشد و پيوسته به خداوند نيازمند بوده و از او همه صفات، ويژگي‌ها و حدود مشخصات خود را دريافت مي‌كنند پس فعل انسان هم مستند به خداوند است هم مستند به انسان و اراده انسان مانند اصل وجودش كه وابسته به اراده الهي است.[4] بنابراين، تعيين خصوصيات افعال اختياري (تقدير عيني) و تعيين بخشيدن و ايجاب آن (قضاي عيني) به هيچ وجه مستلزم طرد و سلب اختيار نيست بلكه با آن همراه است و از مجراي آن گذر مي‌كند.[5]


    + جواب نوسينده به يك كاربر گرامي 
    سوال:من يک سوال از شما داشتم مدتي ميشه که يک مطلبي ذهن منو به خودش مشغول کرده اميدوارم بتونم جوابمو بگيرم.استادم ميگه که سرنوشت ما از قبل تعيين شده و تمام اتفاقاتي که از بدو تولد تا مرگمون قراره اتفاق بيفته يک جا ثبت شده.مثلا اينکه کجا درس ميخونيم کي و چه طوري مي ميريم. اين صحبت ها رو به استناد سخني از امام علي (ع) گفتند. اگه اين طور باشه پس قدرت انتخاب و اختيار ما چي ميشه؟؟ ممنون ميشم اگه پاسخ بديد.

    نتيجه تحقيق نويسنده وبلاك راه فضيلت:
    قسمت اول پاسخ
    كاربر گرامي ممنون از اين كه سوال خود را با وبلاك راه فضيلت در ميان گذاشتيد ..سوال شما مربوط به قضا و قدر مي شود كه مطالبي در مورد سوال شما عرض مي كنم ان شاالله كه مورد تايد امام عصر واقع شود لطفا قبل از مطالعه پاسخ يك صلوات جهت تعجيل در فرج امام زمان عليه السلام بفرستيد
    «اللهم صل علي محمد و آل محمد و عجل فرجهم»
    واژه "قدر" به معناي حد و اندازه و مقدار شي است. براي واژه "قضا" نيز معاني گوناگوني گفته شده است، كه در اين ميان مي­توان به حكم، قطعيت و فيصله دادن اشاره كرد.[1]
    در اصطلاح قدر و تقدير الهي اين است كه خداوند براي هر پديده‌اي اندازه و حدود كمّي و كيفي و زماني و مكاني خاصي قرار داده است كه تحت تأثير علل و عوامل تدريجي، تحقق مي‌يابد و قبل از مرحله نهايي، داراي مراتب تدريجي است و شامل مقدمات بعيد و متوسط و قريب مي‌شود و با تغيير بعضي از اسباب و شرايط و سقوط آن در يكي از مراحل تغيير مي‌يابد و اين تغيير، تغييري در تقدير بشمار مي‌رود.
    قضاء الهي اينست كه پس از فراهم شدن مقدمات و اسباب و شرايط يك پديده، آن را به مرحله نهايي و حتمي مي‌رساند. اين مرحله، دفعي و مربوط به فراهم شدن همه اسباب و شرايط و نيز حتمي و نهايي و غير قابل تغيير است. اين دو اصطلاح گاه به صورت مترادف به كار مي‌رود مثلاٌ صدقه و نيكي به پدر و مادر و صله رحم و دعا از عوامل تغيير قضا معرفي مي‌گردد.
    قضا و قدر علمي و عيني
    گاهي تقدير و قضاء الهي، به معناي علم خدا به فراهم شدن مقدمات و اسباب و شرايط پيدايش پديده‌ها و نيز علم به وقوع حتمي آنها به كار مي‌رود كه آن را "قضا و قدر علمي" مي‌نامند. و گاهي به معناي انتساب سير تدريجي پديده‌ها و نيز انتساب تحقق عيني آنها به خداي متعال، استعمال مي‌شود و "قضا و قدر عيني" نام مي‌گيرد.[2]
    شبهات
    جبرگرايان در هر دو قسم قضا و قدر شبهه وارد كرده‌اند كه پس از بيان آن به بررسي و پاسخ آن‌ها مي‌پردازيم

    سلام و ارادت بر مرد خدا

    ممنون بزرگوار بهمون سر زدين اميدواريم هميشه پيروز و سلامت باشي و بتوني مفيد قلم بزني


    روزگاريست همه عرض بدن ميخواهند
    همه از دوست فقط چشم و دهن ميخواهند
    ديو هستند ولي مثل پري مي‌پوشند
    گرگ‌هايي كه لباس پدري مي‌پوشند
    آنچه ديدند به مقياس نظر مي‌سنجند
    عشق‌ را همه با دور كمر مي‌سنجند
    خب طبيعي ست كه يك روزه به پايان برسد
    عشق‌هايي كه سر پيچ خيابان برسد

    هميشه براي گلي،گلدون باشيم كه اگه به آسمونم رسيد،يادش نره ريشه اش كجاست.

    سلام دوست عزيز و بزرگوار

    ممنون بابت مطالب آموزنده تون

    خوشحال ميشم کارامو دنبال کنيد

    نگو من فقط همين يه گناه رو انجام ميدم، آلودگي آلودگي مياره.. تمام کوچه هاي گناه به هم راه دارند! تو هر کوچه اي هستي مراقب خودت باش....


    سلام

    آپم

    دوست داشتي بيا


    چو رخت خويش بربستم از اين خاک

    همه گفتنـــد : « بـا مـا آشنـــا بود »

    وليکن کس ندانست اين مسافر

    چه گفت و با که گفت و از کجا بود

    شاد باشيد دوست گرامي

    [گل]
    به خشنودي دادار اورمزد.

    درود بر شما خواننده گرامي و هم ميهن ارجمند.

    ايا در دين زرتشت ازدواج با محارم وجود دارد؟
    اگر چنين نيست پس چکونه است که بسيار در اين باره در نوشته هاي پهلوي سخن به ميان امده؟
    چگونه بر پايه ان نوشته ها پدري از دخترش داراي فرزندي ميگردد؟

    چگونگي ازدواج ها در دين زرتشت بر پايه چيست و چگونه است؟

    در راستاي اين پرسش ها که ممکن است براي هرکس پيش ايند پژوهشگاه تخصصي فَرَوَشي به روز ميباشد و پاسخگوي پرسش هاي همه ي دوستان در اين زمينه ميباشد.
    با امدن و نقدهايتان در هرچه رساتر کردنن اين گفتارنامه (مقاله) ما را ياري کنيد و با نگرش نامه هايتان مارا براي ادامه کار اميدوارتر نماييد.

    شاد باشيد در پناه مزدا
       1   2   3   4   5    >>    >