• وبلاگ : راه فضيلت
  • يادداشت : دارويي كه مرده را زنده مي كند..............«ايمان و عمل صالح»
  • نظرات : 8 خصوصي ، 94 عمومي
  • ساعت دماسنج

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     
    + sev 


    سلام

    ممنون كه جوابمو دادين.

    يعني با نداشتن مرجع هيچكدوم از نمازو روزه هام و دعاهام قبول نميشه؟؟؟

    من احساس ميكردم كه مهم نيست يعني احتياجي نداشتم خدا همه چيزارو گفته كه چي حلاله چي حرومه يا گناها و ثوابارو پس مرجع ديگه چيه.

    چند سال پيش من به 2تا خانم بي احترامي كردم البته از روي عصبانيت بعدش پشيمون شدم ولش ديگه پيداشون نكردم منظورم از دين اين بود حالا نميدونم بايد چي كار كنم كه حق اونا به گردم نباشه حقالناس رو خدا نميبخشه منم الان موندم تو عذاب.

    حالا بايد چي كار كنم؟؟؟

    پاسخ

    سلام عليكم ...ممنون از اين كه سوال خود را با وبلاك راه فضيلت در ميان گذاشتيد اما در مورد سوال اول شما:يعني با نداشتن مرجع هيچكدوم از نمازو روزه هام و دعاهام قبول نميشه؟؟؟من اول در جواب سوال شما اين نكته رايا اور شوم كه آيا انتخاب مرجع تقليد در احكام ضرورت دارد؟جواب: اگر شخصى خود بتواند براساس متولوژى استنباط احكام از منابع تفصيليه وظايف شرعى خود را به دست بياورد و انجام دهد، نيازى به مرجع تقليد ندارد، اما از آنجايى كه استفاده واستنباط مستقيم از كتاب و سنت، نيازمند تحصيل و فراگيرى علوم گوناگونى از جمله ادبيات عرب، فقه و اصول، منطق و تفسير، تاريخ، حديث، رجال و... است و همه اشخاص چنين تحصيلات و صلاحيت‏هايى را ندارند، رجوع به مرجع تقليد كه عالم به اين علوم و كارشناس دين است ضرورت دارد. همان طور كه در بيمارى و براى سلامتى بدن و يا هر امر دنيوى و مادى ديگرى به متخصص و كارشناس مراجعه مى‏نماييم در امر دين و آخرت نيز (كه به مراتب مهم‏تر از تن و دنيا است) بايد به كارشناس و متخصص آن مراجعه نمود. برخى از مراجع معروفى كه تقليد از آنها مجزى شمرده شده است، عبارتند از آيات عظام: تبريزى، فاضل لنكرانى، مكارم شيرازى، خامنه‏اى، وحيد خراسانى، شبيرى زنجانى، صافى، سيستانى و بهجت. و در مورد عبادتي كه بدون تقليد از يك مرجع تقليد باشد كه بايد عرض كنم كه:سأله 1- هيچ مسلمانى نمى‏تواند در اصول دين تقليد نمايد، بلكه بايد آنها را از روى دليل- به فراخور حال خويش- بداند ولى در فروع دين يعنى احكام و دستورات عملى، اگر مجتهد باشد (يعنى بتواند احكام الهى را از روى دليل به دست آورد) به عقيده خود عمل مى‏كند و اگر مجتهد نباشد بايد از مجتهدى تقليد كند، همان‏گونه كه مردم در تمام امورى كه تخصّص و اطّلاع ندارند، به اهل اطّلاع مراجعه مى‏كنند و از آنها پيروى مى‏نمايند. «1»و نيز مى‏تواند عمل به احتياط كند، يعنى در اعمال خود طورى رفتار نمايد كه يقين كند تكليف خود را انجام داده است، مثلًا اگر بعضى از مجتهدين كارى را حرام و بعضى مباح مى‏دانند آن را ترك كند و يا اگر بعضى، آن را مستحب و بعضى واجب مى‏دانند آن را حتماً به جا آورد، ولى چون عمل به احتياط مشكل است و احتياج به‏اطّلاعات نسبتاً وسيعى از مسائل فقهى دارد، راه براى توده مردم غالباً همان مراجعه به مجتهدين و تقليد از آنهاست.و من سوال شما را اين گونه مطرح ميكنم كه :سوال من اينست آيا کسي ميتواند مرجع تقليد نداشته باشد و آنقدر به خودش ايمان داشته باشد و خودش مرجع خودش باشدپاسخ:البته در صورتي که دروس حوزوي را خوانده باشد و به درجه رفيع اجتهاد رسيده باشد به فتواي خودش عمل مي کند در غير اين صورت بايد از مرجع تقليدي پيروي کند. و اما در مورد ان بي احترامي كه شما به ان دو زن كرده ايد و الان نمي توانيد انها را پيدا كنيد و معذرت خواهي بكني اولا بايد از اين كار توبه كنيد و براي اين كه شما كاري كرده باشيد كه جبران ان بي احترامي شود اول اين بايد تا جايي كه امكان دارد تلاش كنيد كه اين خانم ها را پيدا كنيد و حلاليت بطلبيد و اگر نمي توانيد پيدا كنيد و حلاليت بطلبيد بايد برايشان دعا كنيد و يا كار خيري انجام دهيد و ثوابش را به انها بدهيد و ... در مواردى كه انسان خداى ناكرده از مسلمانى غيبت كرده و يا به او توهين كرده و نمى‏تواند از او طلب رضايت كند، حال يا به خاطر اين كه اگر به او بگويد، نزاع و فساد ايجاد مى‏شود و يا به خاطر اين كه دست‏رسى به آن فرد ندارد، در اين صورت مى‏گويند كفاره‏ اش آن است كه براى او طلب مغفرت و آمرزش نمايد. البته اگر كار خيرى انجام دهيد و ثوابش را به روح او هديه كنيد و يا اگر زنده هست، از خداوند بخواهيد ثواب اين عمل براى فلانى باشد، به عنوان كفاره غيبت است. ان شاالله كه توانسته باشم به شما خدمتي كرده باشم