سوال:آيا مسائلي مانند خواب و خوراك و ازدواج و زاد و ولد كه در زندگي جسماني وجود دارند، دربهشت هم وجود دارند؟
نتيجه تحقيق نويسنده وبلاك راه فضيلت:
از آموزههاي وحياني (آيات و روايات) به دست ميآيد كه غير از زاد و ولد تمام لذايذ روحي و جسمي (از قبيل انواع خوراكيها، نوشيدنيها، پوشيدنيها، تفريحها، شادمانيها، لذتهاي جنسي و هرچه در تصور بشر بيايد) در بهشت براي صالحان و پرهيزگاران فراهم است، اما اينكه آيا منظور از جسماني، همين بدن و جسم مادي است، يا جسمي ديگر متناسب با عالم آخرت،محل اختلاف است. غالب محققانو فيلسوفان مسلمان معتقدند دقيقاً همين جسم مادي نيست، بلكه جسمي برتر است كه متناسب با عالم آخرت و بهشت است اگر چه در ظاهر همانند بدن مادي است؛ بنابر اين نظر به لذّتهاي و خوراكيها نيز متناسب با بدن اخروي انسان خواهد بود.1ـ تفريح لذات آخرت: «وأصحاب اليمين ما أصحاب اليمين، في سِدرٍ مخضودٍ و طلحٍ منضودٍ، و ظلٍّ ممدودٍ و ماءٍ مسكوبٍ؛(1) اصحاب يمين، چه اصحاب يميني! آنها در سايه درخت سدر بي خار قرار دارند، و در سايه درخت طلح پر برگ (طلح درختي است خوشرنگ وخوشبو) و سايه كشيده و گسترده در كنار آبشارها».2ـ قصر: «ومساكن طيّبة في جنّات عدنٍ؛(2) مسكنهاي پاكيزهاي در باغهاي جاويدان بهشت».3ـ فرش «متّكين علي فرش بطائنها من استبرق؛(3) اين در حالي است كه بهشتيان بر فرضهايي تكيه كردهاند كه آستر آنها از پارچه ابريشمين ضخيم است».4ـ غذا: «وفاكهةٍ ممّا يتخيّرون، ولحم طير ممّا يشتهون، و فاكهةٍ كثيرةٍ لا مقطوعةٍ ولا ممنوعة؛(4) ميوه از آنچه اختيار كنند و از گوشت پرنده هر چه بخواهند. ميوههاي فراوان، نه بريده و نه ممنوع».5ـ نوشيدني: «مثل الجنّة التي وُعِدَ المتّقون فيها أنهار مِن ماءٍ غير آسنٍ وأنهار من لبن لم يتغيّر طعمه وأنهار من خمرةٍ لذّةٍ للشاربين و أنهار مِن عسلٍ مصفّي؛(5) وصف بهشتي كه به پرهيزگاران وعده داده شده، چنين است كه در آن نهرهايي از آب صاف و خالص است كه هرگز بوي آن تغيير نكرده و نهرهايي از شير كه طعم آن دگرگون نگشته و نهرهايي از شراب طهور كه ماية لذت نوشندگان است ونهرهايي از عسل تصفيه شده».6ـ لباس: «يلبسون ثياباً خُضراً من سندس و استبرق؛(6) آنها لباسهاي فاخر و زيبايي به رنگ سبز و از حرير نازك و ضخيم دربر ميكنند».7ـ زيور: «يُحلّون فيها من أساور مِن ذهب؛(7) آنها در بهشت با دستنبدهايي از طلا آراسته شدهاند».8ـ همسر: «ولهم فيها أزواجٌ مطهّرة؛(8) براي بهشتيان در آن جا همسران پاك و پاكيزه است».از اين آيه معلوم شود كه در بهشت ازدواجو لذت جنسي است و در آيه ديگر فرمود: «وزوّجناهم بحورٍ عين؛(9) آنها را به حورالعين تزويج ميكنيم».واژه «حور» جمع «احور» بر كسي اطلاق ميشود كه سياهي چشمش كاملاً سياه و سفيدياش كاملاً شفاف و درخشنده است و اين نهايت زيبايي چشمان است.واژه «عين» جمع أعين و عَينا است و به معناي درشت چشم است و به زن و مردي كه داراي چشمان درشت و جذاب و زيبا باشند، اطلاق ميگردد. بنابر اين بايد توجه داشت كه حورالعين بر مرد و زن اطلاق ميگردد، از اين رو در بهشت مرد و زن، از همسران حورالعين بهرهمند ميشوند.(10)پينوشتها:1. واقعه (56) آيه 27 ـ 31.2. توبه (9) آيه 72.3. رحمن (55) آيه 54.4. واقعه، آيه 20 ـ 21 و 32 ـ 33.5. محمّد (47) آيه 15.6. كهف (18) آيه 31.7. حج (22) آيه 23.8. بقره (2) آيه 25.9. دخان (44) آيه 54.10. ناصر مكارم، پيام قرآن، ج 6، ص 261، نشر دار الكتب الاسلاميه، 1377ش