قسمت سوم جواب:ج- جهاد براى حمايت از مظلومان
شاخه ديگرى از جهاد كه در آيات ديگر قرآن به آن اشاره شده، جهاد براى حمايت
از مظلومان است، در آيه 75 سوره نساء مىخوانيم: وَ ما لَكُمْ لا
تُقاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَ الْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجالِ وَ
النِّساءِ وَ الْوِلْدانِ الَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنا أَخْرِجْنا مِنْ
هذِهِ الْقَرْيَةِ الظَّالِمِ أَهْلُها وَ اجْعَلْ لَنا مِنْ لَدُنْكَ
وَلِيًّا وَ اجْعَلْ لَنا مِنْ لَدُنْكَ نَصِيراً:
" چرا در راه خدا و در راه مردان و زنان و كودكانى كه (بدست ستمگران) تضعيف
شدهاند پيكار نميكنيد، همان افراد (ستمديدهاى) كه مىگويند: خدايا! ما
را از اين شهر (مكه) كه اهلش ستمگرند بيرون ببر، و براى ما از سوى خود،
وليى قرار ده، و براى ما از سوى خود يار و ياورى معين فرما".
به اين ترتيب، قرآن از مسلمانان ميخواهد كه هم در راه خدا و هم مستضعفان
مظلوم، جهاد كنند، و اصولا اين دو از هم جدا نيستند و با توجه به اينكه در
آيه فوق قيد و شرطى نيست، اين مظلومان و مستضعفان در هر نقطه جهان، باشند،
بايد از آنها دفاع كرده نزديك و دور، داخل و خارج كشور تفاوت نمىكند.
و به تعبير ديگر حمايت از مظلومان در مقابل ظالمان در اسلام يك اصل است كه
بايد مراعات شود، حتى اگر به جهاد منتهى گردد، اسلام اجازه نمىدهد
مسلمانان در برابر فشارهايى كه به مظلومان جهان وارد مىشود بيتفاوت
باشند، و تفسير نمونه، ج2، ص: 29
اين دستور يكى از ارزشمندترين دستورات اسلامى است كه از حقانيت اين آيين خبر مىدهد.
د- جهاد براى محو شرك و بت پرستى
اسلام در عين اينكه آزادى عقيده را محترم مي شمرد و هيچ كس را با اجبار
دعوت به سوى اين آيين نمىكند، به همين دليل به اقوامى كه داراى كتاب
آسمانى هستند، فرصت كافى مىدهد كه با مطالعه و تفكر آيين اسلام را
بپذيرند، و اگر نپذيرفتند، با آنها به صورت يك" اقليت هم پيمان" (اهل ذمه)
معامله ميكند و با شرايط خاصى كه نه پيچيده است و نه مشكل با آنها همزيستى
مسالمتآميز بر قرار مىنمايد، در عين حال نسبت به شرك و بت پرستى، سختگير
است زيرا: شرك و بت پرستى نه دين است و نه آيين و نه محترم شمرده مىشود،
بلكه يك نوع خرافه و انحراف و حماقت و در واقع يك نوع بيمارى فكرى و اخلاقى
است كه بايد به هر قيمت كه ممكن شود آن را ريشهكن ساخت.
كلمه آزادى و احترام به فكر ديگران در مواردى به كار برده مىشود كه فكر و
عقيده لا اقل يك ريشه صحيح داشته باشد، اما انحراف و خرافه و گمراهى و
بيمارى چيزى نيست كه محترم شمرده شود و به همين دليل اسلام دستور مىدهد كه
بت پرستى به هر قيمتى كه شده است حتى به قيمت جنگ، از جامعه بشريت ريشه كن
گردد. بت خانهها و آثار شوم بت پرستى اگر از طرق مسالمتآميز ممكن نشد با
زور ويران و منهدم گردند.
آرى اسلام مىگويد بايد صفحه زمين از آلودگى به شرك و بت پرستى پاك گردد و
به همه مسلمين نويد مىدهد كه سرانجام توحيد و يكتا پرستى به تمام جهان
حاكم خواهد شد و شرك و بت پرستى ريشه كن خواهد گشت.
از آنچه در بالا- در مورد اهداف جهاد- آمد روشن مىشود كه اسلام جهاد را با
اصول صحيح و منطق عقل هماهنگ ساخته، و هرگز آن را وسيله سلطهجويى و
كشورگشايى و غصب حقوق ديگران و تحميل عقيده، و استعمار و استثمار
قرار تفسير نمونه، ج2، ص: 30
نداده است.
ولى مىدانيم دشمنان اسلام- مخصوصا ارباب كليسا و مستشرقان مغرض با تحريف
حقايق، سخنان زيادى بر ضد مساله جهاد اسلامى ايراد كردهاند و اسلام را
متهم به خشونت و توسل به زور و شمشير براى تحميل عقيده ساختهاند. و به اين
قانون اسلامى سخت هجوم بردهاند.
به نظر ميرسد وحشت آنها از پيشرفت اسلام در جهان، به خاطر معارف قوى، و
برنامههاى حساب شده، سبب شده است كه از اسلام چهره دروغين وحشتناكى
بسازند، تا جلو پيشرفت اسلام را در جهان بگيرند.