سوال:
ببخشيد يه سوال داشتم: ميشه درباره صيغه کردن که خيلي از روحانيون انجام
ميدن بنويسيد؟ درباره قانون هايي که اسلام برا صيغه گذاشتن گذاشته و اينکه
در اين زمان آيا باز هم مثل زمان پيغمبر صيغه کردن اشکال نداره؟ شما ميگيد
اشکال نداره اما آيا اين خيانت به زن نيست؟ خواهشا در اين مورد مطلب
بنويسيد.چون ما گيج شديم ب خدانتيجه تحقيق نويسنده وبلاك راه فضيلت:ممنون كه سوال خود را با اين وبلاك در ميان گذاشتيد اما اين طور نيست كه خيلي از روحانيون مشغول صيغه كردن زنان باشند اما چون حكم الهي را براي مردم ميگويند مردم خيال ميكنند كه روحاينون شب و روز مشغول صيغه كردن هستند.اما جواب سوال شما:
هر چند اسلام جهت تأمين غرايز جنسى مردان، آنها را به ازدواج موقت فرا
خوانده، اما اين رويكرد،نبايد جانبدارى يك طرفه آن هم به منفعت مردان
تلقى و تفسير نشود، بلکه در واقع با تجويز اين عمل ابتدا مسير خدمت به زنان
و بالتبع چاره جويي براي مردان را مد نظر داشته است چرا كه:
1- ساختار ازدواج موقت، يک ساختار دو سويه است و لزوما هر دو سوى آن که زن
و مرد هستند سود مي برند . به همين جهت اختصاص به مردان ندارد بلکه حتى
زنان بىشوهر نيز مىتوانند همسر موقت مردان بىهمسر باشند. تنها نكتهاى
كه باقى مىماند اين است كه به نظر اكثر مراجع تقليد، چنانچه دختر باكره
اي ( که تاکنون سابقهى ازدواج با همسري را نداشته است ) بخواهد به عقد
موقت پاسخ مثبت دهد، بايستى از پدر، يا جد پدرى كسب اجازه نموده و پس از
جلب رضايت وى، نسبت به پذيرفتن عقد موقت ( ازدواج كوتاهمدت - موقت) اقدام
كند. به هر روى، با در ازدواج موقت، موازنهى دوطرفه برقرار گشته و
همچنان كه مردان عَزَب مىتوانند چنين ازدواجى انجام دهند هيچ مانعى بر سر
راه زنان نيز وجود ندارد. البته نياز به توضيح ندارد كه شرط كسب اجازه از
پدر دختر، (توسط دختر يا پسر) به منزلهى روشى جهت حفظ امنيت روحى - جسمى
دختر مىباشد. چه اين كه، شناخت پسران و انگيزههاى آنها، نياز به پختگى
خاصى داشته كه غالبا پدران از شناخت آنها و درك مصلحت دختر برمىآيند.
2- گزينه اول از ديدگاه اسلام، ازدواج دائم است و ازدواج موقت ، انتخاب
دوم، و علاج واقعه در ظرف اضطرار است که بايد تنها در تحت شرايط خاص به
سراغ آن رفت . اسلام با توصيه به تسهيل ازدواج و زدودن موانع و تشريفاتى
زن و مرد هر دو را با يک زبان به ازدواج دائم تشويق كرده است . هر دو را
به يک ميزان به فراهمسازى مقدمات لازم جهت ازدواج دائم دختران سفارش
نموده. به اين ترتيب اسلام از دو ناحيه به پشتيبانى دختران اقدام کرده:
در موضع اول، به صورت غيرمستقيم و از طريق توصيه پسران به تسريع در
ازدواج و سفارش عمومى بر زدودن تشريفات اين اقدام تا پسران زودتر به
انتخاب همسر بپردازند.
در موضع دوم، در احاديث متعدد تأكيد
نموده كه سعادت پدر و دختر در آن است كه به محض فراهم شدن آمادگىهاى جسمى
و روحى دختران، هر چه زودتر نسبت به شوهر دادنشان اقدام گردد.
3- رويكرد همگانى اسلام در مورد ازدواج اين است كه پسران و دختران با رعايت
عفاف و دور نگهداشتن خود از عوامل تحريكزا، منتظر فرصت تحقق ازدواج
باشند و اگر فعلاً عملىسازى اين پيوند برايشان ميسر نيست، تنها راه چاره
در حفظ و حفاظت خود از دامهاى شيطان است.
4- چنانچه در قرآن
يا اكثر روايات مشاهده مىشود كه روى سخن با پسران است تا دختران، بدين علت
است كه پسر، مظهر نياز است و دختر، نمايانگر ناز و اين پسر است كه بايد
اقدام به خواستگارى كند و عموما دختران پاكدامن و عفيف از تظاهر
اينگونه خواسته ها پرهيز كنند. پس، هر چند خطابها، يك طرفه است اما:
اولاً، جهت مراعات احساسات دختران و حفظ حجب و حياء آنهاست.
ثانيا، مفهوم اين عبارات از گستردگى و شمول برخوردار بوده و انحصار به جنس مرد ندارد.
ثالثا، وقتى به مردان توصيه شود كه زودتر ازدواج كنيد و به خانوادهها هم
توصيه گرديده كه مسائلى از قبيل ادامه تحصيل، سربازى، اشتغال، سن و... را
مانع و بهانه قرار ندهيد و به پدر دختران هم سفارش کرده هر چند دخترتان
در اين باره چيزى نمىگويد ولى در فكر آيندهاش باشيد ديگر چيزى تحت عنوان
بىتوجهى به دختران باقى نخواهد ماند و چنانچه پدر دختر به او اجازه دهد
كه در قالب ازدواج موقت، با پسرى ازدواج كند، بهرهمندى دختر از چنين
نكاحى تضمين گشته است. همچنان كه دختران با سابقه شوهردارى كه به نحوى از
شوهر جدا شدهاند نيز مىتوانند بدون اجازه پدر، ازدواج موقت نمايند.