وبلاگ :
راه فضيلت
يادداشت :
اين لقمه به جاي آن لقمه
نظرات :
6
خصوصي ،
71
عمومي
نام:
ايميل:
سايت:
مشخصات شما ذخيره شود.
متن پيام :
حداکثر 2000 حرف
كد امنيتي:
اين پيام به صورت
خصوصي
ارسال شود.
+
جواب نويسنده به يك كاربر گرامي
قسمت سوم پاسخ:
اميرمومنان ( ع ) فرمود :
( ( ؛ خداوند عز وجل ملايكه را از عقل آفريد و در آنان شهوت قرار نداد و حيوانات را از شهوت آفريد و در آنان عقل قرار نداد و بني آدم را از عقل و شهوت آفريد .پس هر كس عقلش بر شهوتش پيروز شود از ملايكه برتر خواهد بود و هر كس شهوتش بر عقلش غلبه كند ازحيوانات پست تر خواهد بود ) ) ، ( وسايل الشيعه ، ج 11، ص 164 ) ] و مولوي گفته است :
در حديث آمد كه خلاق مجيد
خلق عالم را سه گونه
يك گروه را جمله عقل و علم و جود
آن فرشته است و نداند جزسجود
نيست اندر عنصرش حرص و هوي
نور مطلق زنده از عشق خدا
يك گروه ديگر از دانش تهي
همچو حيوان از علف در فربهي
اونبيند جز كه اصطبل و علف
از شقاوت غافل است و از شرف
و آن سوم هست آدميزاد و بشر
از فرشته نيمي و نيمش زخر
نيم خر خودمايل سفلي بود
نيم ديگر مايل علوي شود
تا كدامين غالب آيد درنبرد
زين دوگانه تا كدامين برد نرد
پس هدف فاعل و علت غايي درآفرينش انسان ، فياض بودن خداوند است . لازمه فياض بودن خدا، اين است كه اين نوع از كمال ممكن را نيز بيافريند و اصلا" اين كمال برترين كمال امكاني است .
10- از اين رو، هر انساني كه همه كمال هاي ممكنه انساني راكسب كند، غرض اصلي از خلقت انسان را معنا خواهيد بخشيد و شايد معناي حديث ( ( لولاك لما خلقت الافلاك ؛ اگر نبودي تو نبود افلاك رانمي آفريدم ) ) همين نكته باشد .
براي آگاهي بيشتر رجوع کنيد به : 1- بحارالانوار، علامه مجلسي ، ج 16، ص 406، روايت اول ، باب 12 2- الميزان ، علامه طباطبايي ، ج 10، ص 157، ذيل آيه ( هود، آيه 7 )؛ 11- همين نكته ويژه درهدف آفرينش انسان ، در واقع مي تواند جنبه دوم سوال از هدف خلقت او ( هدف انسان ) را مشخص كند .گفتني است كه هدف انسان ، رسيدن به آن كمال نهايي است و راه آن بندگي خداوند است و آيه ( ( وما خلقت الجن والا نس الا ليعبدون ) ) ، ( ذاريات ، آيه 56 ) راه رسيدن به همين كمال را بيان مي كند .
.