همان طور که در مطالب قبلی«اثرات استغفار» گفتیم،استغفار کردن یکی از بهترین اعمالی می باشد که روز به روز انسان را به خداوند نزدیگ تر می کند و دارای اثرات دنیایی و آخرتی می باشد.
فواید دنیایی استغفار کردن:
1:استغفار باعث رفع عذاب عمومی می شود:یکی از روش های تبلغی قرآن کریم بیان سرگذشت اقوام گذشته می باشد خداوند در جاهای مختلف قرآن سرگذشت قوم حضرت نوح،حضرت هود،حضرت صالح علیهم السلام و.... را بیان کرده است که این اقوام به عذاب عمومی الهی گرفتار شده اند،یکی از راه هایی که کمک می کند ما به عذاب عمومی گرفتار نشویم استغفار کردن می باشد همان گونه که از مولای متقیان روایت شده است که حضرت فرمودند:
همانا خداوند تبارک و تعالى هر گاه بخواهد زمینیان را عذاب کند به آنان خطاب می کند:اگر نبودند آن کسانى که به یک دیگر محبّت مى کنند با حلال من«یا بنا بر نقل دیگرى با امور حلالى که من بر آنان حلال کرده ام»و مسجدهاى مرا آباد مى کنند و رونق مى دهند،و سحرگاهان استغفار و طلب آمرزش مى کنند،اگر این ها نبودند و بخاطر این ها نبود حتما عذاب خود را بر سر زمینیان فرو می فرستادم«1»
2:استغفار روزی را زیاد می کند:وسعت و تنگى رزق در انسان ها بستگى به میزان تلاش و کوشش آن ها دارد و حکمت خداوند ایجاب مى کند که هر کس تلاشش بیشتر باشد سهمش فزونتر و هر کس کمتر باشد محرومتر گردد.یکی از راه هایی که می شود به وسلیه آن روزی را گسترش داد استغفار کردن می باشد همان گونه که از مولای متقیان این گونه نقل شده است که حضرت فرمودند:استغفار کردن رزق را زیاد می کند«2» زیاد استغفار کنید تا به وسیله آن روزی را جلب کنید«3»
3:استغفار باعث نجات از تنگناها می شود:ه هنگامى که انسان در تنگناهاى سخت قرار مى گیرد،احساس مى کند که قلبش دارد از جا کنده مى شود،مى خواهد از حنجرهایش بیرون بریزد در یک لحظه زودگذر موهاى او رو به سفیدى مى رود،ولی هر کس که اهل استغفار باشد،خداوند برای او راه نجات از این تنگ ناها را قرار می دهد همان گونه که از وجود نازنین نبی اکرم این گونه نقل شده است که حضرت فرمودند:
هر که استغفار کند خدا براى او از هر غمى گشایش و از هر تنگنائى راه نجاتی پدید آورد.و او را از جایى که انتظار ندارد روزى دهد«4»
4:استغفار موجب جلب رحمت الهی می شود:محمد بن مسلم گوید:حضرت باقر علیه السّلام فرمود:اى محمد بن مسلم،گناهان مؤمن که از آن توبه کند براى او آمرزیده است،و باید براى آینده پس از توبه و آمرزش کار نیک کند،
هر آینه بخدا سوگند این فضیلت نیست مگر براى أهل ایمان،عرض کردم:پس اگر بعد از توبه و استغفار از گناهان باز گناه کند و دوباره توبه کند چگونه است؟ حضرت فرمود:اى محمد بن مسلم آیا باور دارى که بنده مؤمن از گناه خود پشیمان شود و از آن آمرزش خواهد و توبه کند و خداوند توبه اش را نپذیرد؟
عرض کردم:اگر چند بار این کار را کرده،گناه می کند پس توبه کند و از خدا آمرزش خواهد این چگونه است؟ فرمود: هر آن گاه که مؤمن باستغفار و توبه بازگردد خداوند نیز با آمرزش او بر می گردد و گناهانش را بیامرزد و بدرستى که خداوند آمرزنده و مهربان است،توبه را می پذیرد،و از کردارهاى بد درگذرد،پس مبادا تو مؤمنان را از رحمت خدا دور سازى«5»
منابع در
1:قَالَ أَمِیرُ الْمُومِنِینَ(ع):إِنَّ اللَّهَ تَبَارَک وَ تَعَالَى إِذَا أَرَادَ أَنْ یصِیبَ أَهْلَ الْأَرْضِ بِعَذَابٍ قَالَ لَوْ لَا الَّذِینَ یتَحَابُّونَ بِجَلَالِی وَ یعْمُرُونَ مَسَاجِدِی وَ یسْتَغْفِرُونَ بِالْأَسْحَارِ لَوْ لَا هُمْ لَأَنْزَلْتُ عَذَابِی[منلایحضرهالفقیه، ج1، ص473]
منابع در <** ادامه مطلب... **>
2:الِاسْتِغْفَارُ یزِیدُ فِی الرِّزْقِ[بحارالأنوار، ج90، ص277].
3:أکثروا الاستغفار تجلبوا الرزق[بحارالأنوار، ج10، ص94]
4:مَنْ أَکثَرَ مِنَ الِاسْتِغْفَارِ جَعَلَ اللَّهُ لَهُ مِنْ کلِّ هَمٍّ فَرَجاً وَ مِنْ کلِّ ضِیقٍ مَخْرَجاً وَ رَزَقَهُ مِنْ حَیثُ لَا یحْتَسِبُ[وسائلالشیعة،ج7، ص177]
5:عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع قَالَ یَا مُحَمَّدَ بْنَ مُسْلِمٍ ذُنُوبُ الْمُؤْمِنِ إِذَا تَابَ مِنْهَا مَغْفُورَةٌ لَهُ فَلْیَعْمَلِ الْمُؤْمِنُ لِمَا یَسْتَأْنِفُ بَعْدَ التَّوْبَةِ وَ الْمَغْفِرَةِ أَمَا وَ اللَّهِ إِنَّهَا لَیْسَتْ إِلَّا لِأَهْلِ الْإِیمَانِ قُلْتُ فَإِنْ عَادَ بَعْدَ التَّوْبَةِ وَ الِاسْتِغْفَارِ مِنَ الذُّنُوبِ وَ عَادَ فِی التَّوْبَةِ فَقَالَ یَا مُحَمَّدَ بْنَ مُسْلِمٍ أَ تَرَى الْعَبْدَ الْمُؤْمِنَ یَنْدَمُ عَلَى ذَنْبِهِ وَ یَسْتَغْفِرُ مِنْهُ وَ یَتُوبُ ثُمَّ لَا یَقْبَلُ اللَّهُ تَوْبَتَهُ قُلْتُ فَإِنَّهُ فَعَلَ ذَلِکَ مِرَاراً یُذْنِبُ ثُمَّ یَتُوبُ وَ یَسْتَغْفِرُ اللَّهَ فَقَالَ کُلَّمَا عَادَ الْمُؤْمِنُ بِالاسْتِغْفَارِ وَ التَّوْبَةِ عَادَ اللَّهُ عَلَیْهِ بِالْمَغْفِرَةِ وَ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِیمٌ یَقْبَلُ التَّوْبَةَ ... وَ یَعْفُوا عَنِ السَّیِّئاتِ فَإِیَّاکَ أَنْ تُقَنِّطَ الْمُؤْمِنِینَ مِنْ رَحْمَةِ اللَّه«[کافى، ج2، ص434]»