آدم از بى بصرى بندگى آدم کرد گوهرى داشت ولى نذر قباد و جم کرد
یعنى از خوى غلامى زسگان پستتر است من ندیدم که سگى پیش سگى سر خم کرد
خداوند در قرآن مى فرماید:
اى انسان ها! آیا از شما پیمان نگرفتم که از شیطان اطاعت نکنید که او براى شما دشمنى آشکار است و این که تنها مرا پرستش کنید که این صراط مستقیم است«1»
وظیفه ى ما در هر شرایطى بندگى خدا است همان گونه که رسول گرامی اسلام می فرماید:
کسى که همه تلاش و همتش بندگى و اطاعت از خدا باشد، خداوند خواسته هاى دنیا و آخرتش را برآورده مى کند.«2»
اما بندگی بعضی ها موسمی می باشد و در بندگی خدا ثابت قدم نیستند همان گونه که خداوند می فرماید:
بعضى از مردم خدا را تنها با زبان مى پرستند و ایمان قلبیشان بسیار ضعیف است همین که دنیا به آن ها رو کند و نفع و خیرى به آنان برسد، حالت اطمینان پیدا مى کنند اما اگر مصیبتى براى امتحان به آن ها برسد، دگرگون مى شوند و به کفر رومى آورند! به این ترتیب هم دنیا را از دست داده اند، و هم آخرت را و این همان خسران و زیان آشکار است «3»
کسانی که در اطاعت از خدا ثابت قدم نیستند از این نکته غافل هستند که خداوند انسان ها را برای اطاعت و بندگی آفریده است همان گونه که از امام حسین علیه السلام روایت شده است که حضرت فرمودند:
خداوند مردم را نیافرید مگر براى معرفت و شناختن و چون او را شناختند، او را عبادت مى کنند و هر که او را عبادت کند، از بندگى غیر او بىنیاز مى شود.«4»
اگر انسان کمى فکر کند که چند روز بندگى خدا در دنیا، رفاه و آسایش و کامیابى در قیامت را به دنبال دارد ولی با این حال حاضر شود همه این لذّت هاى ابدى را به خاطر دنیاى فانى از دست بدهد، کمال بى عقلى است و این است معناى خسارت واقعى که خداوند مى فرماید:
اى پیامبر! به مردم بگو: زیانکاران واقعى کسانى هستند که خودشان را باختند.«5»
اطاعت از دستورات پیامبر و امامان بعد ازایشان است که انسان را در مسیر اطاعت الهی قرار می دهد همان گونه که حضرت علی علیه السلام می فرماید:
حضرت محمّد صلى الله علیه و آله آمد تا مردم را از بندگى بتها به بندگى خدا و از اطاعت خلق به اطاعت خالق هدایت کند.«6»
منابع در
1: أَلَمْ أَعْهَدْ إِلَیْکُمْ یا بَنِی آدَمَ أَنْ لا تَعْبُدُوا الشَّیْطانَ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُبِینٌ وَ أَنِ اعْبُدُونِی هذا صِراطٌ مُسْتَقِیمٌ«یس آیه 60 و 61»
2:من أصبح و همومه هم واحد، کفاه الله هموم الدنیا و الآخرة «تفسیر روح البیان»
3:فَإِنْ أَصابَهُ خَیْرٌ اطْمَأَنَّ بِهِ وَ إِنْ أَصابَتْهُ فِتْنَةٌ انْقَلَبَ عَلى وَجْهِهِ خَسِرَ الدُّنْیا وَ الْآخِرَةَ ذلِکَ هُوَ الْخُسْرانُ الْمُبِینُ «حج آیه 11»
4:َ خَرَجَ الْحُسَیْنُ بْنُ عَلِیٍّ ع عَلَى أَصْحَابِهِ فَقَالَ أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ ذِکْرُهُ مَا خَلَقَ الْعِبَادَ إِلَّا لِیَعْرِفُوهُ فَإِذَا عَرَفُوهُ عَبَدُوهُ فَإِذَا عَبَدُوهُ اسْتَغْنَوْا بِعِبَادَتِهِ عَنْ عِبَادَةِ مَا سِوَاهُ فَقَالَ لَهُ رَجُلٌ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ بِأَبِی أَنْتَ وَ أُمِّی فَمَا مَعْرِفَةُ اللَّهِ قَالَ مَعْرِفَةُ أَهْلِ کُلِّ زَمَانٍ إِمَامَهُمُ الَّذِی یَجِبُ عَلَیْهِمْ طَاعَتُ«بحار الانوار ج 32 ص 83»
5: فَاعْبُدُوا ما شِئْتُمْ مِنْ دُونِهِ قُلْ إِنَّ الْخاسِرینَ الَّذینَ خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ وَ أَهْلیهِمْ یَوْمَ الْقِیامَةِ أَلا ذلِکَ هُوَ الْخُسْرانُ الْمُبینُ «زمر آیه 15»
6: فَبَعَثَ اللَّهُ مُحَمَّدا صَلّى اللّهُ عَلَیهِ وَ آلِه بِالْحَقِّ لِیُخْرِجَ عِبادَهُ مِنْ عِبَادَةِ الْاءَوْثانِ إِلى عِبادَتِهِ، وَ مِنْ طاعَةِ الشَّیْطانِ إِلى طاعَتِهِ،« نهج البلاغه خطبه 147»
سجاد ::: چهارشنبه 91/6/8::: ساعت 7:55 عصر