سوال: با توجه به این که ایمان ریشه همه اعمال خوب و پسندیده است و خیلی افراد با مومن جلوه دادن خود قصد تخریب سوء استفاده از ببخشید اگه میشه انواع ایمان را برای ما معرفی کنید، اخه تو این دوره زمونه خیلی سخت میشه تشخیص داد که آیا طرف مقابل ما مومن هست یا نیست، با توجه به این که انتخابات هم در پیش هست و خیلی ها از این موضع برای جمع کردن رای استفاده می کنند و....
پاسخ: از این که سوال خود را با گروه معراج در میان گذاشتید از شما سپاسگزارم
انواع ایمان به خدا:
1: ایمان به خاطر حق: در این نوع از ایمان افراد خدا را شناخته و او را با جان و دل پذیرفته اند و هیچ قدرتی نمی تواند آن ها را از خدای خود جدا کند مانند ساحران زمان حضرت موسی علیه السلام وقتی که معجزه حضرت موسی علیه السلام را مشاهده کردند و فهمیدند که حضرت موسی از قدرتی مافوق بشری استفاده می کند به خدای حضرت موسی ایمان آوردند، در این صورت بود که فرعون ساحران را تهدید کرد که خداوند این گونه تهدید فرعون را بیان می کند:
فرعون گفت: آیا پیش از این که به شما اجازه دهم به او ایمان آوردید؟! مسلّماً او بزرگ و استاد شماست که به شما سحر آموخته و این یک توطئه است! امّا بزودى خواهید دانست! دست ها و پاهاى شما را بعکس یکدیگر قطع مى کنم، و همه شما را به دار مى آویزم«1»
بله ساحران یک لحظه پیش، و مؤمنان این لحظه، آن چنان قلبشان به نور ایمان روشن شده بود و در آتش عشق خدا داغ گشته بودند که این تهدید فرعون را در حضور جمعیت به طرز بسیار قاطعى پاسخ گفتند و نقشه شیطانى او را نقش بر آب کردند. و گفتند:
مهمّ نیست، هر کارى از دستت ساخته است بکن! ما بسوى پروردگارمان بازمى گردیم«2»
2: ایمان به خاطر منفعت: این نوع از ایمان برای افرادی است که خدا را تنها با زبان مى پرستند اما ایمان قلبى شان بسیار سطحى و ضعیف است به طوری که اگر دنیا به آنها رو کند و نفع و خیرى به آنان برسد حالت اطمینان پیدا مى کنند! و آن را دلیل بر حقانیت اسلام مى گیرند، اما اگر به وسیله گرفتاری ها و پریشانى و سلب نعمت مورد آزمایش قرار گیرند دگرگون مى شوند و به کفر رو مى آورند گویى آن ها دین و ایمان را به عنوان یک وسیله نیل به مادیات پذیرفته اند که اگر این هدف تامین شد دین را حق مى دانند و گر نه بى اساس می دانند همان گونه که خداوند در وصف این گونه از افراد می فرماید:
بعضى از مردم خدا را تنها با زبان مى پرستند و ایمان قلبیشان بسیار ضعیف است همین که دنیا به آنها رو کند و نفع و خیرى به آنان برسد، حالت اطمینان پیدا مى کنند اما اگر مصیبتى براى امتحان به آن ها برسد، دگرگون مى شوند و به کفر رومى آورند! به این ترتیب هم دنیا را از دست داده اند، و هم آخرت را و این همان خسران و زیان آشکار است«3»
3: ایمان به خاطر ایجاد توطئه و نفاق: این ایمان برای کسانی است که با دشمنان اسلام و مسلمین دوست هستند و با آن ها هم فکر و هم عقیده اند و سعی می کنند خودشان را مومن جا بزنند و در کنار این ایمان با مقدسات مسلمانان بازی کنند و کاری کنند که قداست و ارزش دین را از بین ببرند، خداوند در وصف این گونه از افراد می فرماید:
و جمعى از اهل کتاب از یهود گفتند: بروید در ظاهر به آنچه بر مؤمنان نازل شده، در آغاز روز ایمان بیاورید و در پایان روز، کافر شوید و باز گردید! شاید آن ها از آیین خود بازگردند! زیرا شما را، اهل کتاب و آگاه از بشارات آسمانى پیشین مى دانند و این توطئه کافى است که آنها را متزلزل سازد«4»